.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آيين سنتي و مذهبي طشت‌گذاري در تالش

به مناسبت فرا رسيدن ماه محرم، آيين سنتي و مذهبي طشت‌گذاري در تالش برگزار شد.

مراسم طشت‌گذاري پنج‌شنبه شب با حركت دسته‌هاي عزاداري مساجد تالش به سمت مسجد جامع اين شهر آغاز شد.
در اين مراسم با شكوه كه به صورت همزمان در پنج شهر تالش، اسالم، حويق، چوبر، ليسار و روستاهاي تالش برگزار شد، هزاران نفر از مردم شيعه و سني شهرستان حضور داشتند.
در اين آيين كه به استقبال رفتن عزاداري و اعلام عزاي امام حسين (ع) است، طشت‌هايي توسط عزاداران از مسجد تا مزار شهدا، مسجد جامع و يا منازل معتمدان و خيران حمل مي‌شود و سپس عزاداران در دسته‌هاي سينه‌زني و با مداحي سوزناك تالشي، آذري، فارسي و گيلكي طشت‌ها را كه نماد مشك‌هاي كربلا است، به مساجد محل انتقال مي‌دهند.
سپس طشت‌ها را در جايگاهي كه از پيش تعيين شده قرار داده و در آن با كوزه يا مشك آب مي‌ريزند كه محلي براي رفع تشنگي عزاداران حسيني (ع) در طول محرم است.
مردم تالش ارادت خاصي به خاندان اهل بيت (ع) به ويژه امام حسين (ع) دارند و به همين منظور گوسفندهايي را كه با نيت مشخص نذر كرده‌اند، در مقابل دسته‌هاي عزاداري قرباني كرده و گوشت آن را بين عزاداران و نيازمندان به عنوان تبرك توزيع مي‌كنند.
در روز طشت‌گذاري شهرها و روستاها سياهپوش شده و فضاي سنگيني از غم و اندوه در شهرها و نقاط مختلف تالش ديده مي‌شود.
از نكات جالب توجه اين روز مي‌توان به حضور مهمانان بسياري از نقاط مختلف كشور اشاره كرد كه اصالت تالشي دارند و در صورت امكان و يا به هر نحوي سعي مي‌كنند در اين مراسم حضور يابند.
فرماندار تالش در حاشيه اين مراسم معنوي در گفتگو با خبرنگار فارس گفت: امام حسين (ع) در قلب همه مومنان جاي دارد و عزاداري و گريه در عزاي حسين (ع) سنتي معنوي است.
خليل بهروزي‌فر از حضور پرشور مردم به ويژه جوانان در اين مراسم معنوي تجليل كرد و افزود: مردم با حضور عاشقانه خود علاوه بر عزاداري حسين (ع) با مقام عظماي ولايت تجديد ميثاق كردند.
وي با اشاره به اينكه ثمره خون امام حسين (ع) و ياران وفادارش امامت و ولايت است، خاطر نشان كرد: زنده نگه داشتن نهضت عاشورا با سوگواري و عزاداري و ترويج فرهنگ عاشورا كار بسيار بزرگي است.
بهروزي‌فر گفت: جوانان و نوجوانان با شناخت ويژگي‌ها و اهداف قيام عاشورا راه سعادت و عزت را در پيش خواهند كرد.
وي عزاداري، مداحي و روضه‌خواني را به عنوان مراسم و آيين مذهبي دانست كه همانند هر شاخه‌اي ديگر از فرهنگ ديني اين سرزمين با تاريخ جلو آمده و به رشد و بلوغ رسيده است.
فرماندار تالش ادامه داد: در همين بستر تاريخي، از يك سو باورها و اعتقادهاي مذهبي و از طرف ديگر خرده فرهنگ‌هاي بومي، طبيعت و نيز مناسبات زندگي منطقه‌اي بر يكديگر تأثير ژرف گذاشته و در نهايت به عنوان ويژگي منحصر به‌فرد جلوه‌گر شده كه آيين طشت‌گذاري در تالش نماد اين واقعيت است.
رئيس سازمان تبليغات اسلامي تالش نيز گفت: چند سالي است كه با هماهنگي شوراي هيئت‌هاي مذهبي تالش مراسم طشت‌گذاري در اكثر نقاط تالش به صورت هماهنگ و متمركز و با حضور همه هيئت‌ها در مقابل مسجد جامع تالش برگزار مي‌شود.
حجت‌الاسلام عباس صباحي حضور مردم را در اين مراسم كم نظير خواند و گفت: اين مراسم مردمي كه توسط هيئت‌ها برنامه‌ريزي مي‌شود، اعلام آغاز عزاي حسين (ع) است.
در اين مراسم معنوي هيئت‌هاي عزاداري مساجد جامع، صاحب‌الزمان (عج)، حسينيه، عباسيه، حضرت ابولفضل (ع)، حسينيه ترشابر و .. حضور داشتند/فارس


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.061 seconds.